reklama

Život v divočine znalostnej ekonomiky (4. časť) – ja a Veľký brat

Internet prináša do života bežného človeka nové negatívne javy, na ktoré dovtedy nebol zvyknutý. Jedným z nich je všadeprítomné sledovanie a zbieranie informácií o identite, záujmoch a nákupných zvyklostiach používateľa. Nie že by mi to až tak vadilo. Som rád, keď sa mi na obrazovke zobrazia relevantné reklamné informácie. Ale stále je tu riziko, že Veľký brat sa stane mocenským nástrojom. Predsa len, priznajme si, znalostná ekonomika je skryto elitárska a vyžaduje dodatočnú demokratizáciu. Sledovanie Veľkým bratom sa môže kedykoľvek vymknúť spod kontroly a obrátiť proti používateľom. Potrebujeme dať najavo, kde sú hranice. Ako na to?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Ako príklad si zoberiem sledovanie používateľských zvyklostí na www.youtube.com. Prostredníctvom tejto služby vyhľadávam najmä hudbu. Do vyhľadávača zadávam napríklad „shania twain", „roxette", „bon jovi", „michal david" a podobne. Dcéra má záujem o „papa penguin", „pingu" atď. Syn vyhľadáva napríklad „crash test". Za takýchto podmienok služba zobrazuje reklamy od nemenovaného mobilného operátora, občas kampaň internetového obchodu. Predtým zvyklo byť niečo o úveroch.

Raz som cez www.youtube.com vyhľadával odborné informácie z oblasti IT. Odvtedy sa radikálne zmenil reklamný obsah. Často mi zobrazuje reklamu na najnovší databázový produkt od nemenovanej firmy. Najprv sa mi to páčilo, že ma vedia osloviť relevantným spôsobom a prvé reklamy som si pozrel celé. Ale ja to fakt nepotrebujem počúvať stále dookola. Okrem toho, nikdy nevieme, kedy sa sledovanie Veľkým bratom vymkne spod kontroly. Považoval som za potrebné nájsť nejakú metódu, ako sa zbaviť môjho neustále sa spresňujúceho psychologického profilu v službe Youtube. Vyhľadávanie výrazov viacerých osôb pod jedným používateľským účtom ho zjavne nezmiatlo dostatočne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Existujú jednoduché metódy ako vymazanie histórie prehliadača alebo privátne surfovanie. Vnímam ich ako doplnkové. Keď pôjde do tuhého, podľa mňa tieto postupy Veľký brat obíde a bude si nás používateľov vzorkovať, alebo pomocou forenznej analýzy priradí konfiguráciu prehliadača a počítača ku konkrétnej osobe. Rozhodol som sa teda otestovať sofistikovanejší spôsob. Vytvoril som si „alter ego". Moje druhé ja, ktoré vyhľadáva úplne iné informácie. Ukážeme si, aký to malo vplyv na cielenie reklamných informácií.

Do vyhľadávača na Youtube som zadal nasledovné slová. Vopred sa ospravedlňujem, ak som sa voľbou týchto slov niekoho dotkol.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

farma
panelak
pivo
istoty
mojsejova
(nemenovaný model auta nižšej strednej triedy) ojazdena
banda zlodejska
politika
hokej
zeny
bolest hlavy
zlavneny tovar

Vždy som si pozrel jedno video k danej téme.

Farma - musel som zmeniť výraz na farma slovensko, pretože mi našlo výsledky v angličtine. Obsah videa ponechám radšej bez komentára.

Panelak - video bolo v pohode.

Pivo - pieseň o pive má u mňa deväť bodov z desiatich, stálo to za to.

Istoty - musel som zmeniť na istoty slovensko. Pozrel som si propagandu najhrubšieho zrna.

Mojsejova - Ach, spravil som chybu. Klikol som na video politickej strany. Ešte pred chvíľou som si myslel, že propaganda najhrubšieho zrna bola pri téme istoty. Ale je tu rozdiel niekoľkých tried. Video má jedenásť minút a sedem sekúnd. Snažím sa vydržať. Nechcem to zastaviť, lebo sa môže niekde zaznamenávať, že toto video ma nezaujalo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

(Nemenovaný model auta nižšej strednej triedy) ojazdena - pozrel som si reklamné informácie o autobazári.

Banda zlodejska, politika - zostrih hlášok politikov neprekonal tému Mojsejová. Latka je nastavená veľmi vysoko.

Hokej - zostrih gólov stál za to.

Zeny - pôsobivé video, ako by to vyzeralo, keby ženy hovorili pravdu.

Bolest hlavy - kvázi vtipné video.

Zlavneny tovar - zas reklamné video.

Tak a mám to za sebou. V systéme je zadané moje druhé ja. Je mi nanič. Skúsim, či to malo zmysel. Zadal som do vyhľadávača videí „bon jovi its my life", bolo to bez reklamy. Nasledovalo „shania twain from this moment chicago". Zásah. Zobrazila sa reklama na nemenovaný liek na bolesti hlavy. Po zadaní „bryan adams waiting for you" mi naskočila reklama o datacentrách budúcnosti. Veľký brat nezabúda. „Michal david treti galaxie" - bez úvodnej reklamy. Ktovie, či majú viacjazyčné rozhranie. Už skôr som si všimol, že pri videách v angličtine je viac reklamy. „Roxette almost unreal" - nejaký frustrovaný ženích na mňa v reklamnom spote nalieha, aby som ho zachránil. Nechápem, na aké kľúčové slovo to takto reaguje. Možno niečo s autami. „Belinda carlisle leave a light on" a „the corrs breathless" - bez reklamy. „Celine dion barbra streisand tell him" - reklama na akčný film. Výbuchy, streľba. Tak toto sa sem fakt nehodilo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Systém o nás vie oveľa viac, ako si myslíme. O technických metódach, ako tomu zabrániť, sa už popísalo veľa. Ale sú aj iné prístupy. Nepatrím k tým, ktorí sa neustále snažia chrániť svoje súkromie. Táto téma pre mňa veľa neznamená. Ale ako sa hovorí, čert nikdy nespí a čo sa za mladi naučíš, na starosť akoby si našiel. Je možné, že sa nám zručnosti v ochrane nášho súkromia raz budú hodiť.

Ľuboš Saloky

Ľuboš Saloky

Bloger 
  • Počet článkov:  11
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Pracujem v sektore informačných technológií. Zaujímam sa o to, ako svet funguje. Zoznam autorových rubrík:  ITNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu